VAD ÄR EN MÄNNISKA?
En gång i höstas hade jag bråttom hem. Såg mig inte för, snubblade till på en trottoarkant och föll handlöst rakt ut på
Linnégatan i Göteborg. Med en skällande hund i ett krampartat fasthållet koppel kunde jag konstatera där jag låg och
tittade rakt in i kylaren på en stannad Volvo att det hade gått hyfsat bortom ett par skrapade jeans. Men jag var redan
omgiven av människor. Inte bara den unge mannen som hoppade ur sin bil. Alla frågade hur det hade gått, om jag behövde
hjälp, om det var något allvarligt, om de skulle ringa på ambulans. Deras oro var alldeles äkta och deras självklara,
instinktiva empati fick mig att tänka på en bok som alla som känner mig lite närmare har blivit påminda om att jag har
läst.
Bakgrunden var 7 oktober 2023 och det som följde (och som följer varje dag!) fick mig att sjunka ner i en politisk
depression av ett slag som jag aldrig tidigare hade upplevt. Denna vulkan av hat där bomber bara fortsätter att falla
som täckande aska över alla tankar på en anständig framtid för det palestinska folket. Ingen tvåstatslösning, ingen
demokrati, inget hopp. Bara flykt, död, svält. Och till detta en global frammarscherande fascism inkluderande
statskuppen på Tidö slott som givit oss en av SD styrd regering utan anständighet och principer som innehåller en
klimatminister som förordar att vi ska ha västeuropas billigaste bensin för att undvika våra lagstadgade miljömål och en
kulturdito som föraktar både kultur och kulturutövare. Till allt detta ett svenskt NATO-medlemskap, nu under galningen
Trumps befäl, och ett pågående krig i Ukraina där mina vänner i Kyiv återigen måste ta varje flyglarm på djupaste
allvar. Inte förvånande att hösten 2023 fick mig att tvivla och tappa all energi. Det är då man ringer en kär vän och
låter den djupa frustrationen flöda över.
När han hade lyssnat tillräckligt på mig sa han: ”Gunnar du måste läsa boken ’I grunden god’ av holländaren Rutger
Bregman. Det är han som är med i Fredriks Gerttens film ’Breaking Social’ och pratar om vad människan egentligen är. Jag
lovar det hjälper!”, sa Axel.
Och det gjorde det. Som vuxna människor har vi en plikt att upprätthålla hopp. Hur ska vi annars kunna leka med
barnbarnen? En annan värld måste vara möjlig. Läsningen öppnade den slutna tankeboxen för mig. När det händer -
klimatkatastrofen, kriget, kaoset - kommer Människan att resa sig och återskapas. Denna insikt håller fortfarande efter
ett och ett halvt år. Inte minst för att jag regelbundet hittar positiva exempel, mer eller mindre undangömda, i vårt
trumpifierade nyhetsflöde. Strax efter läsningen av boken de där 200 insnöade bilisterna utanför Mariestad som alla fick
natthärbärge hos främmande människor genom en telefonkedja från den lokala mataffären. Eller invånarna i Wroclaw som i
våras alla hjälptes åt att bygga vallar mot den katastrofala översvämningen av floden Oder. Eller de där spanska
familjerna som istället för att åka till Mallorca på semester tog sig till det av lera begravda Valencia med spadar och
hinkar. Sådana ögonblicksbilder av Människan speglar sig i bokens titel.
Med ”I grunden god” (Natur&kultur 2021, översättning Joakim Sundström) pulveriserar Bregman teorin om att människan är
född ond och att vi alla är dömda till att vara eviga egoister. Han gör det i en djupdykning i den socialantropologiska
forskningen och han gör det lättillgängligt och spänstigt. Prologen skildrar vad vi vet om Blitzen i London under andra
världskriget. Vi vet att under nio månader fälldes över 80 000 bomber slumpartat över London. Vi vet att över 40 000
människor dog, vi vet att närmare en miljon byggnader träffades. Terrorbombningens teori (sedermera praktiserad över
Tyskland i krigsslutet, i Vietnam 25 år senare och i dagens Gaza) är att människor ska gripas av panik och kaos ska
uppstå. Blev det så i London? Tvärtom. Vi vet att kriminaliteten sjönk. Vi vet att självmorden blev färre och vi vet att
solidariteten med medmänniskan ökade. När jag i somras tillbringade en vecka i Kyiv på en filmfestival som arrangerades
som en motståndshandling och som en hyllning till normaliteten i en totalt onormal situation förstärktes detta intryck.
Inför kollektiva hot och faror är människans svar samarbete, solidaritet och empati.
Bregman fördjupar analysen via verklighetens Flugornas herre (inte den fascistiske Nobelpristagarens variant), han
smular Stanley Milgrams världsberömda experiment med sitt riggade resultat (det där med att försökspersoner gav
elektriska stötar på order) och kopplar det till en rannsakande syn på den samtida Eichmann-rättegången och Förintelsen.
Och han förklarar förstås varför det är så viktigt för makten att vi ska fortsätta att inbilla oss att vi är dessa
ständiga egoister: Satsa på dig själv!
Ett kapitel handlar om en närmast förnekad forskning som har största aktualitet i dessa rustningstider. Vad vet vi
egentligen om krigets verklighet och hur soldater agerar? Alldeles särskilt med tanke på insatserna. Dessa enorma
ekonomiska investeringar, dessa tiotusentals döda om kriget kommer. Bregman lyfter fram det lilla som finns främst från
Andra världskriget. Mer än hälften av soldater i strid avlossade aldrig sina vapen. Och så tillbakablicken på det
blodiga slaget vid Gettysburg i det amerikanska inbördeskriget. På slagfältet, bland alla de döda, samlade man in 27 500
musköter. När de nu studerades visade sig att av dessa var 90 procent laddade, alltså inte avlossade. Så stark är
människans motvilja mot att döda en annan människa trots livsfara. Denna Människa!
Så där låg jag på gatan och tittade upp på människor som alla var inriktade på att hjälpa mig. Känslan var energirik. Vi
hjälper varandra. Kanske ses vi 1:a maj. Vi måste alla, inte bara jag, resa oss upp mot den politik som förnekar
Människan, hennes empati och hennes behov av kulturens alla reflektioner och fördjupningar. Gå med i Kulturförsvaret!